מתנגדים לתוכן הצוואה? פנו לעורך דין!

מתנגדים לתוכן הצוואה

צוואה, תמיד מעוררת סקרנות. לפעמים, יש בצוואה נאום אישי, עם דברי מוסר וחכמה. לרוב, תהיה בצוואה חלוקת הרכוש. במשפחות רבות, מיושמת הצוואה בצורה חלקה. אך במשפחות רבות, יש התנגדות בין האחים לתוכן הצוואה. לפעמים ההתנגדות נובעת מקנאה ושנאה וצרות עין. לפעמים, ההתנגדות היא מצד הבן שקופח בצוואה.

האם ניתן להגיש התנגדות לצוואה?

לצוואה יש תוקף חוקי. אך, יישומה צריך לקבל צו שופט. פעמים רבות, יינתן הצו בצורה חלקה, כאשר אין מחלוקת פנימית בין היורשים. אך, כאשר אחד מהבנים לא מרוצה, הוא יכול להגיש התנגדות לצוואה. בית המשפט, ידון בהתנגדות זו, ויבדוק האם היא מוצדקת. לפעמים, יכולה ההתנגדות לבטל צו ירושה שניתן, אם השופט מחליט שההתנגדות מוצדקת. 

אילו נסיבות יכולות לגרום לצוואה לא שוויונית?

לצוואה המחלקת את הרכוש בצורה לא שוויונית, הנותנת הרבה לצד אחד ומקפחת מאוד צד אחר, יש לרוב 2 סיבות עיקריות: לפעמים, כותב הצוואה צלול מאוד, וחילק את הרכוש לפי העדפותיו. לפעמים, הצוואה לא נכתבה באמת על ידי המוריש, אלא על ידי אחד מהבנים. כאשר כותב הצוואה מנסח אותה במצב לא צלול, לא תמיד מופעל היטב שיקול הדעת. לפעמים, אחד מן הבנים יכתיב לאביו את נוסח הצוואה.

לא תמיד כל צוואה היא חוקית.

כאשר אחד מהבנים ירצה להתנגד לצוואה, הוא ייפנה לעורך דין לענייני ירושה. עורך הדין, ינסה להוכיח, שהצוואה לא חוקית. כיצד ניתן לפסול צוואה? כאשר כותב הצוואה היה במצב לא צלול בעת כתיבתה, או שניתן להוכיח שלא נוסחה בידי היורש, יפסול בית המשפט את הצוואה. הפסילה, יכולה להיעשות גם אם ניתן לה כבר צו ירושה. כאשר רוצה עורך הדין להוכיח שכותב הצוואה לא היה צלול, יצטרך עורך הדין להמציא מסמכים רפואיים המוכיחים זאת. 

מה קורה לאחר פסילת הצוואה?

כאשר בית המשפט פוסל את הצוואה, מורה השופט לחלק את כל הרכוש של המוריש בצורה שווה בין היורשים. את הנכסים של המוריש שאינם כסף, מוכרים ומחלקים בין היורשים בצורה שווה. בית המשפט ממנה אפוטרופוס, המפקח על יישום הצוואה בהליך חוקי ותקין. למעשה, כאשר צוואה נפסלת, בית המשפט פוסק כמו במצב בו אין כלל צוואה. כלומר: חלוקה שווה בין היורשים. 

סוף מעשה במחשבה תחילה – עדיף לנסח צוואה בידי עורך דין.

יש תוקף משפטי אחר, לצוואה שעורך הדין עזר לנסח אותה. עורכי הדין בקיאים בחוק, ומסבירים בדרכי נועם למנסחי הצוואה, שאסור להם לקפח אחד מהבנים. כיוון שאדם לא יודע את עיתו, מוטב לנסח צוואה ביחד עם עורך דין. הצוואה, תהיה מופקדת ושמורה אצל עורך הדין. לאחר פטירת המוריש, יביא עורך הדין את הצוואה ליורשים, ויפקח על יישומה. כך, ימנע המוריש, מחלוקות מיותרות בין יורשיו לאחר פטירתו.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
עורך דין נזיקין
המאמר באדיבות https://www.malka-law.co.il אנחנו חיים בעולם מורכב בו לא פעם ולא פעמיים מתרחשים אירועים מורכבים....
קרא עוד »
מרץ 14, 2022
תובנות חיוניות בנושא גירושין והסכמי ממון
בעולם המורכב של דיני אישות יש חשיבות מכרעת להבנת נבכי הגירושין והסכמי ממון. הסכמים אלו יכולים להשפיע...
קרא עוד »
דצמ 13, 2023
רישום ירושה בטאבו – למה נרצה לעשות את זה?
כשאנחנו רוכשים דירה מקבלן או מכל גורם אחר, השלב בו הדירה עוברת לידינו באופן רשמי, הוא כאשר אנחנו...
קרא עוד »
נוב 22, 2021