מה הן עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן

מדובר על עבירות פליליות שקשורות לנטילת כספים ממקום העבודה. נטילת הכספים עשויה להיות בצורה ישירה כמו קבלת כספים במרמה, מעילה וכדומה, או נטילת כסף בצורה עקיפה כמו טובות הנאה תמורת שוחד וכן הלאה. עבירות צווארון לבן מתבצעות בלי אלימות כלל, וזאת במהלך העבודה השגרתית של העבריין במקום העבודה שלו. היות ומרבית העבריינים הללו הם עובדי מנהל בארגונים אשר מכונים גם עובדי צווארון לבן, נקראות עבירות אלו בשם זה. כמו כן יש לציין כי במקרים רבים העבריינים הם עובדים בכירים ששייכים לדרג המנהלי ולכן הם מצליחים לבצע את העבירות בלי שהדבר יתגלה. אם כי יש מקרים שונים בהם גם עובדים ברמה זוטרית יצליחו לבצע עבירה כזו.

> מחפשים עו"ד מוביל בתחום? בקרו באתר https://www.isoferlaw.co.il

המעמד החברתי של העבריין

יש לציין כי עבירות אלו מאפיינות אנשים ששייכים לדרג חברתי גבוה. ולכן במידה וקופאי בחנות גנב כספים מקופת המעביד זה לא נחשב עבירת צווארון לבן. כמו כן במקרה ואדם בעל דרג חברתי גבוה ביצע עבירה שאינה קשורה לסמכות שלו במקום העבודה – אין זה נחשב לעבירת צווארון לבן. שכן עבירות צווארון לבן מאופיינות בשני מאפיינים מרכזיים: 1. העבריין הוא בעל מעמד חברתי גבוה והוא מאייש תפקיד מנהלי במקום העבודה. 2. העבירה בוצעה במקום העבודה תחת מעטה של הסמכויות שלו בארגון.

מה עומד מאחורי העבירה?

במרבית המקרים עבירות אלו נובעות מתאוות הממון של העבריין. אמנם מדובר על אדם שמועסק בחברה והדרג שלו גבוה למדי. כמובן שגם השכר שלו אינו נחשב מן הנמוכים… אך יחד עם זאת תאוות הממון שלו לא יודעת שובעה והוא מוכן לבצע פעולות בלתי ראויות כדי להגדיל את ההון העצמי שלו. היות ויש לו אפשרות טכנית לגשת לכספים ולבצע פעולות שונות, הוא מסוגל לנכס לעצמו רכוש לא לו בצורה נקיה ובלי לעורר מהומות סביב.  יש מקרים בהם העובד מעוניין לנקום במעביד שלו בשל סיבות שונות וזה הגורם לעבירות שהוא מבצע. כמו כן במקרים אחרים העובד ראוה מול עיניו את המעסיק שגם הוא מבצע עבירות שונות ולכן הוא מרשה לעצמו ללכת בדרכיו.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
שליכט אקרילי – מתי משתמשים ואיך עושים את זה כמו מקצוען
כאשר מדובר על עיצוב קירות הבית בצבע, לא מעט אנשים מתלבטים בעיקר לגבי סוג הצבע הרלוונטי לקירות הבית...
קרא עוד »
מאי 19, 2020
סכסוכי ירושה
ירושה היא תהליך של העברת רכוש מאדם או ישות אחת לאחרת. במדינות מסוימות, חוקי הירושה מורכבים ואנשים...
קרא עוד »
ינו 29, 2023
הסדרת מעמד בני זוג – איך למצוא עו"ד מתאים?
על מנת להשיג הסדרת מעמד בני זוג, לרבות אישור שהייה ועבודה בישראל, מקובל להיעזר בעורך דין. הליווי עשוי...
קרא עוד »
מרץ 08, 2022